Soorten reclame
Het is natuurlijk niets nieuws dat er verschillende soorten reclame bestaan, maar als je een eigen bedrijf hebt en de planning om te gaan adverteren op welke manier dan ook dan kom je er al gauw achter dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de vele soorten reclame. Het is dan ook een goed idee om er wat meer over te weten te komen, en deze tekst aandachtig door te lezen.
Er bestaan zoveel soorten reclame dat het soms lastig kan zijn om een keuze te maken, zit je ook met dit probleem dan zijn er een aantal opties. Of je gaat verschillende manieren uitproberen, of probeert na te gaan welke soort reclame het beste bij je bedrijf past, of je neemt contact op met een reclamebureau die er allicht meer over zou kunnen vertellen.
We zullen hieronder lijstje maken van een aantal bekende soorten reclame, en de voor en nadelen die deze soorten reclame met zich mee kunnen brengen en natuurlijk zullen we proberen een aantal tips te geven zodat je kunt besparen op je reclame, of misschien zelfs een leuke toevoeging kunt maken op je marketingmix.
Soorten reclame op de televisie
Wanneer je reclame maakt op de tv, dan bereik je in korte tijd heel erg veel mensen. Televisie is een handig medium om op te adverteren, maar het handige is dat er verschillende soorten reclame op de tv te zien zijn. Veel onderdelen worden gesponsord, en dus biedt televisie meer soorten reclame dan enkel de commercials tussen films en series door.
Ook kun je een televisiezender op verschillende manieren sponsoren, waar je vervolgens voor in de ruil je reclame op de tv zender terug krijgt. Dit kan een pluspunt zijn omdat het op deze manier goedkoper kan worden, dan bij gewoon adverteren. Je kunt uit kostenbesparing overwegen om te adverteren op de lokale tv in plaats van op de landelijke tv.
De voordelen: Je kunt in korte tijd heel veel mensen bereiken met deze soorten reclame en je bedrijf laten groeien.
De nadelen: Adverteren op de tv is erg duur, en daardoor voor wat kleinere bedrijven haast niet te doen.
Reclame maken op de radio
Ook op de radio kun je natuurlijk reclame maken via verschillende soorten reclame, en net zoals bij de televisie is er ook hier weer een mogelijkheid om dit vanwege kostenoverweging te doen door het sponsoren van een radioprogramma. Natuurlijk kan dit ook op de radio via heel wat soorten reclame.
Het adverteren op de radio is een enorm goede toevoeging op de marketingmix, en wordt dan ook door veel grote bedrijven toegepast. In zeer korte tijd kun je ook hier enorm veel mensen bereiken, en hierdoor ook je bedrijf laten groeien of naamsbekendheid geven. Het is al een eeuwenoude manier onder de vele soorten reclame, en is nog steeds dankbaar opgenomen in de marketingmix van velen!
De voordelen: Perfect in combinatie met reclame op tv, en in korte tijd kun je veel mensen bereiken.
De nadelen: Het nadeel is de prijs, en dat het hierdoor voor kleinere ondernemingen haast onmogelijk is, tenzij op de lokale radio.
Verschillende soorten reclame op het internet
Op het internet wordt ook steeds meer geadverteerd, en dit is ook logisch door de enorme groei die het internet de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Het leuke is dat internet nog steeds elke dag groeit, en dit ook nog wel de komende jaren gaat doen.
Vrijwel iedereen maakt gebruik van het internet, en dan met name van de bekende sociale netwerken zoals Facebook en Twitter, en we zoeken ook allemaal op Google en natuurlijk ontstaan er zo ook heel veel nieuwe soorten reclame. Facebook en Google staan bekend als de reclame giganten online, en Google is de koploper samen met Youtube ( dat ook van Google is ).
Vooral Google heeft het mogelijk gemaakt om vrijwel overal op het internet te kunnen adverteren door middel van Adsense, een programma dat door de internetreus is ontwikkeld om advertenties op zowel eigen websites te krijgen als op websites van derden. Waar je dan ook op het internet kijkt, je ziet overal wel advertenties, en bedrijven maken hier gretig gebruik van.
De verschillende soorten reclame online zijn een mooie toevoeging aan de marketingmix, en zijn dan ook voor zowel grote als kleine bedrijven betaalbaar. Het leuke is dat je pas betaald wanneer een bezoeker daadwerkelijk je website heeft bezocht.
De grap is ook nog een keer dat mensen niet alleen online surfen, maar ook online radio luisteren en films en tv kijken. Je kunt daardoor ook online adverteren bij radio en film/tv aanbieders, en de kosten voor online adverteren liggen aanzienlijk lager wat dus ook nog eens een enorm voordeel is! Daarom vallen de soorten reclame op het internet enorm op bij ondernemers, en wordt er ook veel gebruik van gemaakt.
De voordelen: Relatief goedkoop, en misschien nog wel meer mensen te bereiken dan via de tv en radio met de soorten reclame online.
De nadelen: Er zijn weinig nadelen, behalve dat het voornamelijk interessant is voor bedrijven die ook voor een groot deel online ondernemen.
Lokale soorten reclame
Lokale soorten reclame zijn ook ontzettend populair, en ook hier zijn weer diverse soorten die we niet allemaal gaan noemen in deze tekst, maar die je eventueel wel verder op de website kunt terugvinden.
Met lokale soorten reclame bereik je de bewoners van de plaats waar je adverteert, of mensen die op bezoek zijn in deze plaats. Het leuke is dat je via de lokale manier wel heel gericht kunt adverteren, en dus bijvoorbeeld in de stad kunt adverteren op verschillende manieren, en op deze manier hebben mensen gelijk de kans om op je advertentie af te komen.
Wanneer je het adverteren via de diverse lokale soorten reclame op de juiste manier aanpakt, dan kun je hier dagelijks profijt van hebben en ook financieel is het een stuk meer haalbaar voor de gemiddelde ondernemer.
Een erg leuke en vrij nieuwe soort reclame is het adverteren via gedeelde schermen die in verschillende winkels hangen in de stad. Als ondernemer zijnde kun je op deze manier heel gericht en goedkoop adverteren, en mensen bereiken die al in de stad zijn. Kom je hier dus met een goede aanbieding, dan is de kans groot dat je het effect op korte termijn zal merken.
De voordelen: Goedkoop, en haalbaar voor vrijwel iedere ondernemer. Lokale bekendheid opbouwen wordt makkelijker.
De nadelen: Gezien de prijs en het gemak kan ik hier geen nadelen opnoemen.
Verschillende soorten reclame, met de officiële benaming
Hierboven hebben we veel voorkomende reclamesoorten opgenoemd, maar er zijn nog veel meer verschillende reclames. Deze hebben dan ook vaak een naam, waar menig zzp-er/mkb’er maar weinig mee kan. Daarom geven wij bij de echte namen een vertakte uitleg, zodat je een beter beeld krijgt over de betekenis van deze veelal vaktermen.
Handelsreclame –
Handelsreclame wordt gebruikt om binnen te komen bij handelaren als winkels (detailhandel) en groothandels. De bedrijven die door middel van deze vorm van reclame worden benaderd, zorgen er vervolgens weer voor dat producten op de markt terechtkomen bij consumenten, of zakelijke afnemers.
Consumentenreclame –
Consumentenreclame kom je werkelijk overal tegen. De consument is in veel gevallen de end-user en hierdoor worden vooral kanalen ingezet waar veel consumenten te vinden zijn. De afgelopen jaren zien we vooral een toename in advertenties online.
Denk bij deze toename aan de websites die je bezoekt, waar je advertenties tegenkomt, sociale media (Facebook, Instagram, Etc), overal vind je tegenwoordig reclame die is afgestemd op consumenten. Naast de reclame die je tegenkomt op het internet, zijn er natuurlijk ook nog veel reclames op tv, radio en eigenlijk overal om ons heen.
Industriële reclame –
Industriële reclame is ook erg breed, maar dan hoofdzakelijk gericht op bedrijven. Fabrikanten proberen bedrijven te bereiken via bijvoorbeeld beurzen, maar ook door bedrijven rechtstreeks te benaderen. Er worden vaak presentaties gehouden, die vaak plaatsvinden bij grote evenementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aankondiging van een nieuwe Iphone of Samsung toestel.
Professionele reclame –
Professionele reclame wordt ingezet om professionals te bereiken. Het heeft hetzelfde idee als handelsreclame, maar dan worden bijvoorbeeld professionals uit verschillende sectoren benaderd. Neem als voorbeeld bouwbedrijven, horecabedrijven, huisartsenpraktijken en ziekenhuizen etc.
Combinatiereclame –
Combinatiereclame wordt ingezet wanneer de fabrikanten van 2 of meerdere merken samenwerken. Ook op Instagram kom je steeds vaker combinatiereclame tegen. Een voorbeeld van dit soort reclame is bijvoorbeeld wanneer mode gedeeld wordt. Je ziet dan een man of een vrouw met bij elkaar passende kleding en het kan dan zijn, dat het ene kledingstuk van een bepaald merk is en een ander kledingstuk weer van een ander merk. Dit wordt combinatiereclame genoemd.
Collectieve reclame –
Ook bij collectieve reclame werken verschillende merken/bedrijven samen om de bekendheid voor een bepaald product te vergroten. Het kan zelfs zijn dat deze verschillende bedrijven concurrenten van elkaar zijn, maar een reclamesamenwerking aangaan, om een stevige voet in de markt te krijgen.
Producentenreclame –
Deze soort reclame is vooral gericht op consumenten om een bepaald product of assortiment bekend te maken. Dit soort reclame wordt vaak ingezet door grote merken, zoals Samsung en Apple om nieuwe producten te promoten, die vervolgens weer bij resellers aangeschaft kunnen worden. Uiteindelijk hebben zowel de producent, als de reseller er baat bij.
Detailhandelsreclame –
Detailhandelsreclame is gericht op consumenten, om deze naar de winkel te krijgen. Dit soort reclame wordt vooral ingezet voor producten die slechts bij 1 winkel verkrijgbaar zijn. De detailhandelaar (winkelier) kiest er dan bewust voor om dit product door middel van reclame onder de aandacht te brengen.
Etherreclame –
Etherreclame is de reclame die je op de tv ziet, of op de radio hoort. Het is een van de meest voorkomende soorten reclame en met deze vorm zijn de meeste mensen dan ook het beste bekend, omdat het al jarenlang bestaat.
Direct mail –
Postreclame die aan een specifiek persoon geadresseerd is. Veel bedrijven waar je ooit klant van bent geweest of nog steeds bent zetten dit soort reclame in om je nieuwe producten/aanbiedingen te laten zien, of om je met een aanbieding als klant terug te krijgen.
Persreclame –
Persberichten zijn persreclame. Een bedrijf stuurt een bericht naar de pers, in de hoop dat deze dit bericht naar buiten brengt en hiermee dan ook een zeer groot publiek bereikt.
Generieke reclame –
Generieke reclame maakt een boodschap duidelijk en promoot hiermee direct een product. Word gezien! Is hiervoor een mooi voorbeeld, dit is een reclame van de overheid die hiermee mensen wil stimuleren om fietsen van deugdelijke verlichting te voorzien.
Vergelijkende reclame –
Bij vergelijkende reclame, vergelijkt een merk het eigen product, met het product van een ander merk. Vaak worden de pluspunten van het eigen product weergegeven, om zo mensen te overtuigen om over te stappen. In Nederland is hier strikte wetgeving voor, waardoor het niet vaak wordt gebruikt, maar toch is er de afgelopen jaren een toename aan vergelijkende reclame.
Aanhakende reclame –
Aanhakende reclame komt overeen met vergelijkende reclame echter, worden hier geen verschillen getoond. Natuurlijk wordt er wel handig gebruik gemaakt van een goede/betrouwbare naam van het andere merk.
Actiereclame –
Actiereclame is explosieve reclame, dit zijn de aanbiedingen die je vaak tegenkomt. Vaak wordt er een aanbieding weergegeven of termen als: “actieweken” “dagaanbieding”.
Selectieve reclame –
Selectieve reclame is een van de meest voorkomende reclamesoorten. Het is ervoor bedoeld om de vraag naar een bepaald merk te doen toenemen.
Informatieve reclame –
Informatieve reclame is veelal gericht op bedrijven, maar komt ook voor voor consumenten. Informatieve reclame moet de aandacht trekken voor een bepaald product of een dienst, maar geeft ook meer informatie over een product of dienst.
Themareclame –
Themareclames zijn ervoor om branding te genereren. Een merk maakt bijvoorbeeld veelvoudig gebruik van een slogan, die consumenten gaan associëren met het merk. Het zijn reclames die tevens vaak indirect een vergelijking maken met andere producten, zonder hier een merknaam of iets dergelijks voor te noemen.
Heb jij een passie voor schrijven?
Reclamebureautips.nl is altijd op zoek naar aanvulling. Denk jij dat je onze website kunt voorzien van bruikbare en kwalitatieve tips? Neem dan contact met ons op.